Ondernemers denken dat hun bedrijf bij verkoop circa negen keer de winst oplevert. In de praktijk is dat vier tot zes keer.
Dat blijkt uit een onderzoek onder 200 bedrijven met tussen de tien en tweehonderd medewerkers van Marktlink, een bedrijf dat bemiddelt bij fusies en overnames.
Bijna de helft van de ondernemers overweegt de verkoop van hun bedrijf bij een goed bod; een kwart denkt zelfs dat dit de komende 5 jaar op stapel staat. Na leeftijd (voor 49 procent van de ondernemers) is ‘meer van het leven genieten’ het meest genoemde motief. Voor ondernemers onder de 45 is het zelfs de belangrijkste reden.
Maar een openlijke verkoop vinden ondernemers niet prettig. Ze zijn bang voor negatieve associaties, zegt Tom Beltman, projectleider van Marktlink. Volgens hem doen oudere ondernemers vaak moeilijker afstand van hun bedrijf dan jongere.
Goede zorg personeel
Naast een goed bod is goede zorg voor het personeel een zeer belangrijk punt voor ondernemers bij verkoop. Dat geldt in nog sterkere mate voor ondernemers die een bedrijf ooit zelf hebben overgenomen (94 procent). Maar ook oprichters (78 procent) noemen het essentieel dat goed voor hun personeel wordt gezorgd bij een overname.
Overigens ziet twee derde van de ondervraagden het liefst dat hun bedrijf door een ander persoon wordt overgenomen, dus niet door een ander bedrijf of een investeerder.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl